Spółka PL.2012, powołana do nadzoru nad przygotowaniami infrastrukturalnymi do ME, jest zadowolona z zaawansowania prac na wrocławskim lotnisku. "Wrocław na tle innych portów regionalnych jest liderem w tempie przygotowań do przyjęcia kibiców w czerwcu 2012 r. Trwa budowa terminalu, gotowa jest droga kołowania" - wyliczał we Wrocławiu krajowy koordynator do spraw lotnisk w spółce PL.2012 Tomasz Szymczak podczas wizytacji placu budowy nowego terminalu. Z kolei Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu w Porcie Lotniczym Wrocław powiedział, że zaawansowanie prac konstrukcyjnych terminalu na parterze ocenia na 70 proc., a na pierwszym piętrze - na ponad 30 proc. Dodał, że w całości gotowy jest poziom minus jeden. W części terminalu osiągnięta została już maksymalna wysokość konstrukcji żelbetowej, sięgająca drugiego piętra. Pod koniec kwietnia rozpocznie się dostawa konstrukcji stalowej, która będzie ważyć dwa tysiące ton. Jej montaż potrwa do grudnia 2010 r. Terminal we Wrocławiu buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief. Zgodnie z umową, obiekt - warty prawie 300 mln zł - ma być gotowy wiosną 2011 r., czyli na rok przed rozpoczęciem Euro-2012. Zdaniem władz lotniska, kilka miesięcy potrwają przygotowania lotniska do uruchomienia obsługi pasażerskiej. Według przewidywań otwarcie nastąpi we wrześniu 2011 r. "Wystartujemy z wyprzedzeniem w stosunku do Euro-2012, podczas mistrzostw będziemy już pracować pełną parą" - zapewnił prezes Portu Lotniczego Wrocław Dariusz Kuś. Krajowy konsultant ds. lotnisk w spółce PL.2012 wziął także udział w spotkaniu grupy Wrocław Airport Forum, w skład której oprócz przedstawicieli wrocławskiego portu, służb granicznych, celnych i policji, wchodzą także przedstawiciele lotnisk wspomagających. Taki status dla Wrocławia ma Port Lotniczy w Katowicach. "W razie sytuacji awaryjnych lotnisko w Pyrzowicach musi być przygotowane, stąd z takim wyprzedzeniem ustalamy standardy postępowania" - wytłumaczył Kuś. Jak dodał, w Katowicach będą wykorzystywane na przykład miejsca postojowe dla samolotów obsługujących loty do Wrocławia. Ruch najmniejszych prywatnych maszyn na czas meczów może z kolei zostać skierowany na lotniska aeroklubowe. Na takie rozwiązanie muszą być przygotowane Aerokluby: Dolnośląski i Wrocławski. W kwietniu stan przygotowań polskich portów do ME oceniać będą eksperci UEFA. Nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław w liczbach to: cztery kondygnacje, w tym jedna podziemna, cztery szklane fasady, 330 tys. metrów sześciennych kubatury (jedna z największych wśród polskich lotnisk) i 40 tys. metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych trzykrotnie zwiększą się jego możliwości operacyjne. Obecnie w porcie można wykonać ok. 12-14 operacji na godzinę. Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko m.in. z autostrady A-4. Oferuje połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem-Ciampino, Mediolanem-Bergamo, Forli, Bolonią, Paryżem-Beauvais i Oslo-Torp. Prognoza ruchu lotniczego na 2010 r. zakłada, że z usług wrocławskiego lotniska skorzysta 1 mln 700 tys. pasażerów. W roku 2011 port powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowa rozbudowa nowego terminala pozwoli na obsługę nawet 7 mln osób.