Podczas Euro 2012 będą funkcjonować dwa wolontariaty. Pierwszy z nich jest organizowany przez UEFA, drugi to wolontariat miejski. "O ile kryteria naboru w przypadku obu wolontariatów są bardzo zbliżone, to już zdecydowanie inne są obszary działań" - powiedziała na konferencji prasowej w Poznaniu koordynator Euro 2012 Polska ds. wolontariatu Anna Jaglińska. Wolontariusze UEFA będą działać przede wszystkim na stadionie przy organizacji meczów, a także na lotniskach, centrach pobytowych czy hotelach. Będą zajmować się m.in. akredytacjami, bezpieczeństwem, biletami, transportem, zarządzaniem informacją, obsługą mediów, gości, reprezentacji czy sędziów. Z kolei do obowiązków wolontariuszy miast-gospodarzy będzie należeć m.in. obsługa Stref Kibica, udzielanie informacji na temat Euro 2012 i wydarzeń z nim związanych organizowanych w mieście, komunikacji miejskiej i międzymiastowej czy pomocy medycznej. "To nie jest tak, że te wolontariaty są w jakiś sposób dla siebie konkurencyjne. Wręcz przeciwnie, one się uzupełniają" - wyjaśniła Jaglińska. Podczas Euro 2008 w Austrii i Szwajcarii w wolontariacie UEFA pracowało 4,5 tysiąca osób w wieku od 18 do 79 lat z 75 krajów. "To pokazuje, jak wielkie jest to przedsięwzięcie. Wolontariat ma charakter otwarty, choć część osób musi rekrutować się z miast-gospodarzy. Oprócz wymogów, które są bardzo ogólne, oczekujemy od kandydatów przede wszystkim motywacji, entuzjazmu i prawdziwej chęci udziału w trzeciej co do wielkości imprezie sportowej na świecie" - podkreśliła Jaglińska. Jak wyjaśnił rzecznik prasowy Euro 2012 Polska Juliusz Głuski, przy rekrutacji spółka korzystać będzie z pomocy wyższych uczelni o charakterze sportowym. W Poznaniu partnerem Euro 2012 Polska będzie Akademia Wychowania Fizycznego. W poniedziałek w jej siedzibie odbyło się pierwsze spotkanie informacyjne na temat wolontariatu. Rekrutacja rozpocznie się 14 czerwca i potrwa do końca sierpnia. Rejestrować można się wyłącznie poprzez stronę uefa.com.