W Poznaniu na stadionie miejskim zorganizowano konferencję "Zarządzanie nowoczesnymi obiektami sportowymi w Europie. Tendencje rozwoju". W jej założeniach przyjęto, że nowe stadiony są obiektami na tyle komfortowymi, iż można je wykorzystywać w o wiele większym stopniu niż tylko dla organizacji imprez sportowych. Gość z Niemiec zwracał uwagę, że najlepszym rozwiązaniem dla dobrego zarządzania stadionem jest, aby operator obiektu, czyli firma zajmująca się jego eksploatacją, miał wpływ na jego powstawanie już od momentu projektu i budowy. - Tylko wtedy architekci wiedzą, co będzie w tym budynku potrzebne, ile będzie toalet, wjazdów dla ciężarówek na boisko dla organizacji koncertów, czy liczby saloników vipowskich, które przynoszą stadionowi stały dochód - powiedział Thomas. Jako przykład dobrego zarządzania obiektem przedstawił Commerzbank Arene we Frankfurcie. Tam stadionem zarządza spółka, której udziałowcami są firma marketingowa i firma menedżerska. Zarządzanie obiektem nie ma przynosić przede wszystkim zysków. Obiekt ma być wykorzystany w jak największym zakresie przez okrągły rok" - dodał Thomas. Na frankfurckim stadionie oprócz spotkań piłkarzy Eintrachtu, organizowane są mecze hokejowe, pokazy sportowe, koncerty muzyczne i wiele innych wydarzeń, jak np. festyny bożonarodzeniowe. Jednym z najbardziej oryginalnych wydarzeń było zorganizowanie konkursu przez jedną z gazet, w którym nagrodą była kolacja dla dwojga, przy świecach, na środku boiska. Na stadionie odbywały się też spotkania związkowców, czy organizacji politycznych. Według specjalisty stadion to nie tylko boisko. Powinien być zaprojektowany tak, aby jego loże dla vipów, mogły być salami kongresowymi, a otoczenie miejscem rekreacyjnym. - Stadion w Akwizgranie, każdego roku wynajmuje sale konferencyjne za około 1,2 miliona euro, a możliwości takiego wykorzystania obiektu stale wzrastają - dodał. Aby dobrze zarządzać stadionem trzeba mieć doświadczenie w marketingu, co zapewni odpowiednie zainteresowanie obiektem oraz właściwą organizację imprez. - Jak chcemy, żeby na stadion przychodziły rodziny to musimy pamiętać o większej liczbie toalet dla kobiet. Jak kobieta kibic będzie w przerwie meczu stała w kolejce do toalety to nie kupi kiełbaski. My na tym stracimy, a klientka się zniechęci - wyjaśnił Thomas. Poznańska konferencja jest pierwszą organizowaną w związku z wyborem operatora dla stadionu miejskiego w tym mieście. - Chcemy przygotować się do debaty, jaka rozpocznie się podczas procesu wyłaniania operatora naszego stadionu i chcemy, aby ta dyskusja była jak najbardziej merytoryczna, a jak najmniej emocjonalna - powiedział Michał Prymas - szef spółki Euro Poznań 2012, zarządzającej w imieniu miasta stadionem miejskim w Poznaniu. W ubiegłym tygodniu spółka Euro Poznań 2012 rozpoczęła 3-etapowe postępowanie konkursowe, które ma wyłonić dzierżawcę Stadionu Miejskiego w Poznaniu. Zwycięzca (ma być wyłoniony w połowie przyszłego roku) przez 10 lat będzie zarządzał stadionem, który będzie jedną z aren piłkarskich mistrzostw Europy 2012 r.