"Próbny montaż na terenie zakładu przeprowadzany będzie fragmentami, gdyż całego wręgu nie pomieści w całości żadna z hal, nawet oddana do użytku w ubiegłym roku specjalna hala, przeznaczona do montażu wielkich konstrukcji stalowych" - powiedział we wtorek PAP rzecznik śląskiej grupy Gwarant, do której należy Zugil, Witold Jajszczok. Prace przy realizacji kontraktu, obejmującego trzecią część (28 dźwigarów) złożonej z 82 elementów stalowej konstrukcji dachu, potrwają do połowy czerwca. Pojedynczy wręg waży ponad 66 ton, ma ok. 84 metry długości, a w najszerszym miejscu ok. 7 m; kształtem przypomina bumerang. "Przedsięwzięcie jest trudne technicznie i wymaga od spawaczy oraz ślusarzy najwyższych umiejętności. Każdy spaw, każdy najdrobniejszy element konstrukcji poddawany będzie badaniom jakościowym" - podkreślił rzecznik. Poszczególne wręgi będą transportowane do Gdańska w sześciu częściach. Wymagać to będzie użycia specjalistycznych zestawów kołowych o długości od 20 do 35 metrów. Ze względu na szerokość elementów transport będzie możliwy wyłącznie nocą, w konwojach nadzorowanych przez policję, trasami ustalonymi z zarządcami dróg. Po dostarczeniu konstrukcji na miejsce specjaliści Zugilu będą odpowiadać za scalenie elementów konstrukcji poszczególnych wręgów w dwie części. Montażem tak scalonych elementów zajmą się pracownicy firmy Martifer Polska. Umowę na prefabrykację, wykonanie i dostawę dźwigarów stadionu w Gdańsku Zugil podpisał z Energomontażem Południe. To kolejny kontrakt Zugilu, związany z budową stadionów przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Z końcem stycznia firma zakończyła prefabrykację i dostawy ostatnich elementów dźwigarów nośnych i przęseł zadaszenia w ramach rozbudowy Stadionu Lecha w Poznaniu. Nowo budowany stadion w Gdańsku Letnicy ma nosić nazwę PGE Arena Gdańsk, za co tytularny sponsor - Polska Grupa Energetyczna - ma w ciągu pięciu lat zapłacić 35 mln zł.